torsdag 17 april 2014

Fyra fördelar med digital bokning av tvättstuga

Sedan vi installerade det digitala bokningssystemet för tvättstugan har jag hunnit inse vilken bra grej det egentligen är. Eftersom det sker ganska många bokningar varje vecka, skulle uppskatta ca 20 till 35 bokningar beroende på årstid och lov etc, så blir nyttan väldigt märkbar. Att gå ner och boka tid har tidigare varit lite krångligt om jag får säga det själv, men nu är det bara att gå in på mobilen eller datorn och välja "boka".

Här är fyra fördelar med vår nya digitala bokningssystem för tvättstugan:

  • Man blir påmind automatiskt - Tidigare kunde jag glömma tider eller så var jag tvungen att själv lägga in i min kalender att påminna. Nu blir jag istället påmind en timma innan tvättiden börjar. 
  • Man kan boka direkt ifrån lägenheten, bussen, jobbet eller rentav träningspasset (vilket faktiskt hände i torsdags, då jag kom på att jag behövde nytvättade kläder in för weekenden vi hade i Barcelona i helgen). Riktigt smidigt! Man kan ju dessutom komma åt kalendern och de tiderna som redan är bokade för att se hur det ser ut med tider framöver.
  • Ordning och reda, pengar på fredag! Det är de där lilla "måstena" i ens liv som gör att man tappar kontrollen över ens egen tid. Byta lappen på tvättstugedörren, påminna folk om trappstädning etc läggs på hög och växer och växer. Att slippa småsakerna är guld värt för oss i styrelsen! Nu behöver vi inte byta några kalendrar eller se till att det finns fungerande pennor bredvid.
  • Tid kan läggas på andra saker, både när det gäller medlemmarna men också styrelsen. Att föreningens medlemmar är nöjda med sin bostad i de miljöer de vistas i mest är superviktigt. Det ger alla ett enklare liv om föreningen mår bra och kan fokusera på sånt som tar den framåt istället för underhåll osv.
Så, där är mina fem cent kring varför digitala bokningssystem är bra. Det skönaste är att vi har allt på plats nu efter nya tvättstugan. Det var inte lika mycket gräs och gröna skogar då vi bestämde oss för att renovera tvättstugan, men nu efter ca 5 månader så funkar allt bättre än vad vi trodde att det skulle bli. 

Något som dock saknas i det system vi använder;
  • Det hade varit superbra om man kunde välja hur länge innan tvättiden man vill bli påmind.
  • Jag hade gärna kunnat dela tid med någon om det skulle vara så att min flickvän också vill bli påmind. 
  • Det är lite småkrångligt att boka tvättid via mobilen, men jag tror det blir bättre. Det verkar iaf bli bättre och bättre när det gäller utseende och användarvänlighet. Så ser fram emot lite fler uppdateringar där!
Ha en fin påsk allesammans!

Uppdatering: Vi har nu fått vår egna tvättstugebokning i föreningen! Det går hand i hand med andra bokningsbara grejer. Vi har exempelvis ett släp som medlemmarna brukar använda för att slänga sopor och liknande som man kan boka via samma system. Så fort vår sajt är klar, så berättar jag mer! (Du kan följa bygget av nya hemsidan här på bloggen såklart).

Över och ut!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar