fredag 11 april 2014

Smart nyhetsbrev för bostadsrättsföreningen

Jag har länge velat kommunicera med medlemmarna i föreningen på ett bra sätt. Vi är en liten förening, men trots det så känns problemet alltid lika stort. Det känns som om vi i styrelsen inte alltid gör det bästa jobbet att informera medlemmarna om saker och ting.

Det gäller inte bara de stora grejerna, såsom renovering av tvättstuga eller fasadrenovering utan också de små sakerna som enkla hänvisningar då saker går fel eller temporära lösningar införts. 

Vår sophämtning har nyligen exempelvis meddelat att vi lämnar för mycket sopor, vilket gjort att vi måste ta tag i det här. Hur gör vi då? Frågar vi folket i föreningen? Finns den typen av demokrati över huvud taget i föreningen? Nja, det vore optimalt om alla kunde tycka till, men jag måste erkänna att så är det alldeles för sällan. 

I förra veckan beslutade jag mig att ta mig an att informera mer och framförallt mer kontinuerligt via nyhetsbrev till föreningens medlemmar. Jag tänkte mig att man kunde dels sammanfatta månaden som gått men också föreslå förändring eller påminna och "peppa" medlemmarna. Jag tänker mig att om jag lägger en halvtimma på mailet (nyhetsbrevsmailet) så är det värt så mycket mer att nå ut till alla på en gång och att uppdatera dem kring det senaste.

Jag började med att söka runt på internet efter nyhetsbrev för bostadsrättsföreningar och hittade tillslut rätt. Det var relativt enkelt att sätta sig in i hur det hela fungerar så jag satte mig ner och på fem minuter skrev jag ihop följande (outlineat):

1. Välkommen/inledning
2. Vad som hänt senaste månaden
2.1. Trappstädning
2.2. Renovering tvättstuga klar
2.3. Ommålning av vindsförråd
2.4. Tvättstugebokning - nytt sätt att boka tvättstugan via internet
3. Vad som är planerat denna månad
3.1. Grillning på gården
3.2. Styrelsemöte
4. Sammanfattning och "be safe out there" :)

Hela mailet bestod alltså av dessa rubriker samt lite korta texter under dem. Det tog ungefär 25 minuter att fixa till och sen var det bara att trycka på skicka, så skickades det ut till alla medlemmarna i hela föreningen. Det här med nyhetsbrev är fiffigt alltså!

Nästa månad tänkte jag klistra in lite bilder i nyhetsbrevet också, så att det blir lite mer levande. Har även fått feedback kring innehållet och det mesta var positivt. 

Trevlig helg alla bostadsrättsföreningsstyrelsemedlemmar! :)

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar