tisdag 18 februari 2014

Styrelsearvodet i vår förening

En fråga som mina kompisar tenderar att skämta om (men i största allmänhet vara väldigt intresserade av) är om vi har styrelsearvodeti bostadsrättsföreningen. 

Jag ska vara ärlig att säga att den diskussionen har bubblat upp åtskilliga gånger i styrelsen, men är också något vi tar på största allvar.

I vårt fall så har vi inget arvode. Vi har konstaterat att för oss fungerar det bäst om vi ser till att ha kul tillsammans under de träffar som anordnas och att vi hellre lägger pengarna på föreningen. Vår förening är relativt liten, vilket kanske har med saken att göra.

För vissa föreningar behövs säkert ett incitament som detta för att få in folk som faktiskt driver. Samtidigt kan jag ibland tycka att de som driver isf driver av fel orsak. Det är ju föreningens styrelse som ska göra det bästa för föreningen.

Dock så vet jag flera andra föreningar som faktiskt har ett ganska rejält arvode. Men jag vet minst lika många till som inte har något alls, så det verkar i regel variera en hel del.

Ett vanligt sätt att mäta arvodet kan vara per lägenhet. Dvs att det totala arvodet består av mellan 300 till 600 per lägenhet. De jag känner till ser det som en summa som man inom styrelsen fördelar.

Vad är rimligt att isf ta ut i styrelsearvode i bostadsrättsföreningen?

BoBättre har gjort en undersökning som tar upp det mesta kring styrelsearvodet i bostadsrättsföreningar. Läs den här: http://www.bobattre.se/VaraSidorStyrelseArvodeLista.asp?Page=P06

Min brf 4 ever!
/Adrian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar